Itt vagyTartalom / Papírból nem lesz iskola

Papírból nem lesz iskola


Beküldte detto - Ekkor: 2009 January 24

Adminisztrálni nem szeretünk - az átlagembernél már az éves adóbevallás, a különböző űrlapok kitöltése is kiüti a biztosítékot. Node mi a helyzet azokkal, akiknek több osztálynyi gyerek hiányzásait, jegyeit, pótlásait, feleleteit, előremenetelét kell rögzíteniük - amellett, hogy jutnia kell még egy kis időnek az oktatásra, nevelésre is.

„Egy egész esőerdőnyi fát vágunk ki a reformok óta” - ez Judit első mondata, amikor az adminisztrációról kérdezem. Két és fél évtizede dolgozik tanítóként – látott ő már rengeteg naplót, készített számtalan kimutatást és értékelést, de annyit soha, amennyit mostanában. Panaszaival nincs egyedül – és elég csak végignézni a Főpolgármesteri Hivatal által rendelkezésünkre bocsátott ellenőrzési listát ahhoz, hogy belássuk: bizony pedagógus és tantestület legyen a talpán, akinek az adminisztráció mellett még jut ideje a gyerekekre is.

Mert bizony ahhoz, hogy az istenadta normatíva megillesse az iskolát, bizonyítani is kell, hogy annyi és olyan gyerek jár oda, aki után kiérdemli az intézményt a pénzt. Rendben kell hát tartani a törzslapokat, bizonyítványokat, a bizonyítvány másolatokról kiadott nyilvántartást, a beírási naplókat, a diákigazolványokkal kapcsolatos dokumentációt, a tanulói jogviszonnyal kapcsolatos dokumentációt – és megannyi más papírt, kitöltendő rubrikát.

Nagy naplót kerít a dolognak

Ezek közül csak az egyik az osztálynapló, amely Judit szerint nem éppen a javára változott az utóbbi években. „Régebben egy lapon három gyerek neve is elfért – az arány mára megfordult: egy gyerekhez három oldal tartozik, ezeken kellene értékelni őket, de ahhoz hogy mindent kitöltsünk, már szeptemberben el kellene kezdeni a munkát.” Hasonló problémák vannak a félévi, év végi szöveges értékelő lapokkal is. Az iskolák ugyan kaptak számítógépes programokat, amelyek az illetékesek szerint alaposan megkönnyíti a tanerők dolgát.

A gyakorló tanítók azonban ezekkel is alaposan megküzdenek – Juditék iskolájában például kiderült, a program által szerkesztett anyag nem fér rá egy oldalra. Amikor problémájukkal megkeresték az illetékest, azt a választ kapták – húzzák meg a szöveget, melynek – ne feledjük – elsődleges célja az, hogy a részletekbe menően elemezze a kisdiák teljesítményét.

Akkor sincs azonban vége a munkának, ha sikerül formába önteni és kinyomtatni az értékeléseket. A diákhoz kerülő példány mellett ugyanis egynek bele kell kerülnie a naplóba, egynek az iktatóba – a dokumentum iktatási számát pedig ugyancsak fel kell tüntetni az osztálykönyvben az adott gyermek neve mellett.

Ejnye

Mert ha mindez nem így történik – ha az iskola nem jegyzi rendesen a diákokkal, alkalmazottakkal, pedagógiai programjával kapcsolatos részleteket, akkor könnyen pórul járhat. A fenntartó – amely általában a városi, községi önkormányzat -, de akár az Oktatási Hivatal is az iskola fejére koppinthat. Az előbbi csupán fegyelmi eljárással jelezheti rosszallását, míg az utóbbi ellenőrei akár egymillió forintra is megbüntethetik az intézményt – ezzel pedig igazán nem játszhatnak az iskolák – adminisztrálnak hát rendesen.

Kerpen Gábor, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének vezetője szerint azonban mindez nem elfogadható. „Az adminisztráció az oktatástól-neveléstől – az oktatási intézmények elsődleges feladatától veszi el az időt. A pedagógusok nagy része ráadásul nem is elég képzett ezek ellátásához. Ilyen például a pedagógiai program illetve a helyi tanterv megírása.” Kerpen is kiemeli a szöveges értékeléssel a tanárokra háruló terheket és elmondja azt, amivel más megkérdezetteink is egyetértenek: azok a szülők, akik értelmezni tudják a szöveges értékelést, azok amúgy is eleget foglalkoznak gyermekükkel. Akiknek pedig nem mond semmit – azok általában arra kérik a tanítót, fordítsa le nekik jegyre mindazt, amit tíz sorban kifejtett.

Egy vidéki középiskola igazgatója azt is kiemeli: nem csupán a pedagógiai, de a gazdasági ügyekben is jártasnak kell lennie annak, aki talpon akar maradni a kimutatások, listák és adatok sűrűjében – arról már nem is beszélve, hogy az aktuális jogszabályokkal is tisztában kell lennie az igazgatónak – felkészülvén arra az esetre, ha egy szülő vagy diák valamiért az ombudsmanhoz fordulna.

Az igazgató azt is hozzáfűzi, bár az elektronikus napló elvileg segít ezeknek a kimutatásoknak az egyszerű kezelésében – a gyakorlatban a szoftver (akárcsak a szöveges értékelést leegyszerűsítő program) nem is annyira hatékony. „Most, cikluszáráskor szembesültünk azzal, hogy nem is annyira jó a rendszer – nem egyszerűsítette meg a dolgunkat annyira, mint amennyire abban bíztunk.”

Ki lesz így problémás?

Külön kis füzetecske – egyéni fejlesztési terv – dukál a sajátos nevelési igényű gyerekeknek. A kiadvány majd húsz oldala a fejlesztésben résztvevő pedagógusok, szakemberek munkáját hivatott koordinálni – részletesen rögzíteni, ki, mikor, mit tett a kisdiák fejlődése érdekében és milyen további teendők vannak még a gyermekkel. „Ha a pedagógusnak van esze és egy kicsit kevésbé elhivatott a kelleténél, akkor senki sem lesz problémás” - fűzi hozzá Judit. „Korábban a tanerő beírta a naplóba, hogy milyen órát tartott, kinek – ma már ez sem ilyen egyszerű.”

Ahogy a napközis tanár munkája sem. „Megemelték a napközis csoportok minimum létszámát is – míg délelőtt húszan-huszonnégyen ülnek az órákon, a délutáni foglalkozásokra akár harminchat gyerek is begyűlhet” - mondja a tanítónő. A napközis tanárnőnek pedig nem csak hogy kordában kell tartania a gyerekeket és figyelnie kell arra, hogy adott diák a megfelelő időben elmenjen furulyázni, sakkozni vagy balettozni – de még dokumentálnia is kell mindezt. Ha ugyanis kiderül, hogy egy gyermek a délutáni óráknak kevesebb, mint hetvenöt százalékát töltötte az iskola által szervezett felügyelet alatt – máris feleannyi normatíva jár utána.

A szerencsés kiválasztottak pedig – a kötelezőn túl – még további adathalmazokat is készíthetnek: külön felkérésre, mely jöhet a fenntartótól, de az Oktatási Hivataltól is. Még egy adatsort kell kitöltetni a gyerekekkel, pedagógusokkal, még egy összesítésre van szükség... „Az ilyen típusú kéréseket természetesen vissza lehet utasítani,” – mondja egy iskola igazgatója - „csak nem érdemes.” A következő pályázati ciklusban ugyanis ez bizony nem vet majd jó fényt az intézményre – például csökkenthetik az iskola Arany János Tehetséggondozó Programjába (AJTP) felvehető diákok számát. Utánuk pedig megemelt normatíva jár – az intézmények nem vesztegethetik el az AJTP-s helyeket.

Ikszelünk, ikszelünk

Az adminisztrációs feladatok és visszásságaik látszólag vég nélkül sorolhatóak – és bizonyára nincs is olyan tanár és tanító, aki ne tudná további történetekkel kiegészíteni a listát. Lenne, aki az új általános iskolai beiratkozási rendszert emelné ki – mások azt, ahogy a pedagógusok munkáját tételesen számon kérő ívek megakadályozzák, hogy a félévente egy, kirándulásra, szabad foglalkozásra adott napon kívül további kreatív, a tananyaghoz kapcsolódó foglalkozásokra vigyék az osztályfőnökök a rájuk bízott, a kompetencia-fejlesztés korába született gyermekeket. Dokumentálniuk kell azonban azt, hogy pontosan hány órát töltöttek osztályteremben, egyéni foglalkozásokat tartva, szülői értekezleten, fogadóórán, mennyi időt szántak pályázatírásra vagy dolgozatjavításra – és így elkerüljék, hogy levonjanak a fizetésükből, megváltoztassák munkaviszonyukat. Mert aki keveset dolgozik, az ugye kapjon kevesebb pénzt is...

A számkivetett kedvenc

A pedagógus helyzete azonban még mindig nem egyértelmű. Míg sokan átérzik helyzetüket, addig mások szerint semmi okuk a panaszra, hiszen az övéké az egész nyári szünet, a hétvége – és végül is csak huszonkét órát kell megtartaniuk hetente. A tiltakozó hangok, amelyek éjszakába nyúló dolgozatjavításról, óraterv-készítésről és a gyerekek egyéni, személyes problémáinak kezeléséről beszélnek, sokszor értetlen fülekre találnak.

Ezért állt elő a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete a pedagógusok leterheltségét vizsgáló felmérés tervével – melynek elvégzéséről 2008 augusztusában meg is állapodtak az Oktatási és Kulturális Minisztériummal (OKM) – és bár közben az Országos Közoktatási és Felnőttképzési Intézet (OFI) megrendelésében megkezdődött egy hasonló felmérés, a PDSZ ragaszkodik a minisztériummal együttműködésben elvégzendő vizsgálathoz. „Mi fenntartjuk a megállapodást, hiszen továbbra is nagy szükség van egy közös felmérésre, amelynek eredményeit mindkét fél elfogadja” - mondta el Kerpen Gábor. Arról már nem is beszélve, hogy a TÁRKI által végzett vizsgálat – legalábbis a szakszervezet vezetője szerint – nem néz eléggé a kérdés mélyére.

A kérdőív célja az lenne, hogy az olyan, eddig nem számszerűsített tevékenységeket is megmutassa, amely a tanárokat továbbra is megakadályozza abban, hogy a huszonkét óra befejezése után ott hagyjanak csapot-papot – iskolát, gyerekeket, dokumentációt – hogy otthon, családjuk körében pihenhessenek.

„Sok fejmosást kapok az igazgatómtól, aki mindig azt mondja, minket az adminisztrációs munkánk alapján ítélnek meg, ezért aztán nagy szégyent hozok az iskolára, ha csúnyán és hibásan töltök ki valamilyen adatlapot” - számol be Bozsó László középiskolai tanár. „Mert hát ugye, én is mit szólnék, ha az orvos olyan félvállról venné a betegségemet, mint ahogy én félvállról veszem az adminisztrációt? Igen nyomós érv, hirtelenjében nem is tudtam válaszolni rá...”
/origo/

Talán nem árulok el nagy titkot, ha közlöm: a tanárok nem csak tanítanak, hanem adminisztrációs munkát is végezniük kell. Többségük nem túlságosan boldog ettől, elvégre aki a pedagógusi pályára lép, annak általában ritkán fűlik a foga a papírmunkához. Pedig „jó tanár” csakis akkor lesz valaki, ha „jó az adminisztrációban” is – véli a legtöbb iskolaigazgató. Igen, a pedagógusok megítélésében kulcskérdés, miképpen birkóznak meg a töménytelen aláírással, beírással, igazolással, naplóval, bizonyítvánnyal és statisztikával. De nézzük csak szépen sorjában, miféle adminisztratív teendők hárulnak egy pedagógusra?

1.Az első és legfontosabb: az osztálynapló vezetése. Ez napi munkát ad mindnyájuknak, hiszen a legtöbb igazgató megköveteli, hogy a megtartott órákat a tanárok azonnal be is jegyezzék a naplóba. Az osztályfőnökök ezen kívül kötelesek természetesen minden héten beírni az órarendet, és ha valamely kolléga elmulasztotta a bejegyzést, akkor őt fülön kell fogni, és mulasztására legott figyelmeztetni kell. Az osztálynaplóban sok minden „érdekesség” is helyet kap: itt kell bejegyezni a mulasztásokat, továbbá statisztikák is találhatók bennük, amelyekből számos információt tudhat meg az ember a gyerekekre vonatkozóan. Ezeket az adatokat az osztályfőnökök gyűjtik össze, és természetesen a változásokat (valamelyik gyerek kiiratkozik, lakóhelyet vált, stb.) is nyomon kell követniük és feljegyezniük.

2.A napló mellett létezik egy másik nyilvántartás is, amelyet szintén a tanároknak kell kitölteniük, általában kéthavonta. Ebben ismét tájékoztatniuk kell az iskola vezetését, hogy hány órát tartottak meg. Hogy miért kell kétszer is feljegyezni a megtartott órákat, arra nézve én magam még nem kaptam tájékoztatást. Ez a rend, „kettős könyvelést” kell végezniük a pedagógusoknak két esztendeje. Biztos van valami magyarázat erre, de a tanárok többsége nem tudja, mi is lehet az. (Én sem tudom, pedig sokat töprengtem rajta.)

3.A mulasztások bejegyzése, az igazolt és igazolatlan órák pontos számon tartása minden osztályfőnök legfontosabb feladata. Nem egyszerű, tekintve, hogy a legkülönbözőbb igazolások tömege érkezik orvosoktól, szülőktől, de időnként nagymamától, nagypapától, esetenként testvértől, vagy távolabbi rokonoktól, néha fogorvosoktól, természetgyógyászoktól is. A tanár végtére is nem hatósági személy, így az igazolások valódisága tekintetében általában jobb, ha nem foglal állást. Éppen elég munkával jár a mulasztott, az igazolt és igazolatlan órák számon tartása és havi összesítése.

4.Ha osztályfőnök az ember, akkor elkerülhetetlenül foglalkozni kell az osztálypénzekkel, továbbá a kirándulások, mozi-és színházlátogatások szervezésével. Mindez igen sok elfoglaltságot jelent, bár vannak kollégák, akik valamelyik megbízható diákjukkal intéztetik az ilyen jellegű ügyeket. Vannak osztályok, amelyek bankban helyezik el a pénzüket. A banki ügyintézés, a fizetők és a nem fizetők pontos nyilvántartása általában az osztályfőnökök feladata.

5.Időnkét be kell szedni, és át kell nézni az ellenőrző könyveket, mert - érthető okokból – a gyerekek egy része nem írja be a jegyeit.

6.A tanév során a legváratlanabb pillanatokban tolnak a pedagógus orra elé egy-egy statisztikát, amelyet általában sürgősen ki kell tölteni. Hány gyerek jár egy-egy osztályba, milyen a fiúk-lányok illetve a budapestiek és a vidékiek aránya, hányan buktak, hányan iratkoztak át más iskolából, milyen volt a tanév végi illetve a félévi átlag? Nagyjából ezek azok a kérdések, amelyekre a pedagógusoknak felelniük kell. Általában többször is felteszik ezeket a kérdéseket a tanév folyamán, gondolom azért, hogy a változásokat az iskolavezetés nyomon tudja követni.

7.Az év végén beüt a krach: akkor zúdul a tanárra a legtöbb statisztika, de akkor kell megírni az anyakönyveket, a bizonyítványokat, és ha még a pedagógus érettségiztet is, akkor egészen biztosan a „nemzet napszámosának” fogja érezni magát. Hiszen az érettségizők számára is meg kell írni az anyakönyveket és a bizonyítványokat, sőt még egy számítógépes rendszerbe is be kell táplálni a tanulók osztályzatait.

8.A tanárok idejének nagy részét felemészti a különböző felmérők, tasztlapok fénymásolása. Az írásbeli érettségin ugyanis igen terjedelmes, estenként tizenöt-húsz oldalas tesztlapokat kell kitölteniük a tanulóknak /az idegen nyelvi és a történelem felmérő talán a legterjedelmesebb, de szépen mutatnak a földrajz, sőt a magyar feladatlapok is. (Az „érettségire felkészítés” jegyében nem árt ugye gyakorolni, és legalább havonta íratni egy-egy tesztlapot. Képzeljük csak el, mekkora irdatlan munka mondjuk egy harminc fős osztályban fénymásolni az egyenként tizenöt-húsz oldalas feladatlapokat. (Főleg, ha egy fénymásoló van a tanáriban, amely időnként bizony még el is romlik.)

9.És végezetül azért csendben megemlítem: a tanároknak készülniük kell az óráikra, ki kell javítaniuk a dolgozatokat, foglalkozni kell a gyermekek ügyes-bajod dolgaival, továbbá szakköröket, egyetemi felkészítőket tartanak (amelyek megtartását persze szintén igazolniuk kell). Ja, és hogy el ne felejtsem: a pedagógusok színvonalasan oktatniuk és nevelniük is kell. Ha marad rá idejük.

/origo/