Itt vagyTartalom / Lassan vezet? Jobb, ha befogja a száját!

Lassan vezet? Jobb, ha befogja a száját!


Beküldte detto - Ekkor: 2008 January 04

A vezetés közben telefonáló autósokról eddig azt tartották, hogy úgy vezetnek, mintha be lennének rúgva. Az ilyen sofőrök forgalomra gyakorolt hatása a valóságban azonban ennél jóval összetettebb.

Egy újonnan készített számítógépes szimuláció eredményei azt mutatják, hogy a beszédes kedvű sofőröknek több időbe telik ugyanazon útszakasz megtétele, ugyanis lassabban vezetnek és a még náluk is lomhább autóstársaikat csak ritkábban előzik meg. Ez állítólag még akkor is igaz, ha az illető headsetet használ.

A kutatási csapat vezetője, a University of Utah pszichológusa, Dave Strayer szerint az átlagos autós a szükségesnél több időt tölt kocsijában, mindezt azért, mert valaki épp mobilozik az előtte lévő kocsiban. Ha valaki vezetés közben telefonál, akkor több időbe telik A pontból B-be eljutni, sőt, az illető mindenki mást is lelassít az úton - mondta Joel Cooper pszichológus hallgató, aki szintén segédkezett a kutatásban.

Az új felmérés során egy vezetési szimulátort alkalmaztak, mely hétköznapi vezetési helyzetekbe csöppemtette a résztvevőket. A képzeletbeli autósoknak be kellett tartaniuk egy 65 mérföldben meghatározott sebességhatárt, használniuk kellett az indexet, ugyanakkor a felső korláton belül maguk határozhatták meg haladási sebességüket, a követési távolságot, illetve az előrehaladáshoz szükséges sávváltásokat.

Ingyen üzemanyag, bárkinek: tankolj fáradt olajat!

Cooper szerint a felmérést direkt úgy készítették, hogy a szimuláció során az egyik sávban mindig lassuljon le a forgalom, a másikban viszont időszakosan gyorsuljon fel. A program olyan helyzetet teremtett, amelyben a haladást egy lassabb jármű akadályozta és ahol egy sávváltás sokat segített a gyorsabb haladásban.

Közepes és erős forgalomban az épp telefonáló sofőrökre ötödével volt kevésbé jellemző, hogy a szabad sávba soroljanak. Ezen kívül az ilyen autósok átlagosan 2 mérfölddel lassabban vezettek és egy 9,2 mérföldes autópályaszakaszt 15-19 másodperccel lassabban tettek meg. A számokat látszólag könnyen lehetne semmibe venni, de a kutatók szerint az ilyen esetek mégis képesek lehetnek közlekedési káoszt okozni.