Itt vagyTartalom / Szupersuli

Szupersuli


Beküldte detto - Ekkor: 2007 November 09

Budapest - Ha jól viselkedem, akkor a szívemben érzem, hogy a plafonra festett nap is rám mosolyog…
Így érzi magát egy nebuló a Lépésről-lépésre program szerint oktató XI. kerületi Mérei Ferenc Általános iskola harmadik osztályában, ahol a gyermekek kötetlenül, a földön párnákon ülve, játékosan sajátítják el azokat az ismereteket, amelyekkel a hagyományos iskolába járó társaik nap, mint nap keményen megküzdenek. A tanterem berendezése, a szigorú padok hiánya már azt sugallja, hogy itt valami egész más módon tanítják a kicsiket.

A Lépésről-lépésre oktatási módszer azon szülők számára is elérhető, akik bármennyire is szeretnék, nem tudják alapítványi iskolákba járatni csemetéiket. Az Ec-pec Közhasznú Alapítvány a gyermekközpontú programját hét államilag finanszírozott budapesti és több vidéki iskolában vezették be, amelybe még a sajátos nevelési igényű, az állami oktatásban kevésbé jeleskedő gyermekek is kiválóan beilleszkednek. Céljuk, hogy meghonosodjon a magyar közoktatási rendszerben a befogadó nevelés, amely az oktatás leghatékonyabb módszere.

A program bevezetése nem ördöngösség. Alig kell több ehhez, mint egy vállalkozó kedvű, a kor szellemiségének megfelelő gondolkodású igazgató, aki átlátja, hogy a 30 évvel ezelőtti oktatás nem felel meg a mai kor követelményeinek, hisz a gyermekek megváltoztak. A Mérei Ferenc Általános Iskolában már 1998 óta használják sikeresen a programot, pedig az igazgató Szőke László gyakran gondolta úgy, hogy szélmalomharcot vív. Gondolkodásával ugyanis már tíz évvel ezelőtt is megelőzte pedagógus társainak a zömét.

- Kollégáim ismertettek meg a Lépésről-lépésre programmal és nem kellett sokáig győzködniük, hogy átlássam, mennyire jó ez az oktatási forma. A megvalósításához pályáztunk, hiszen pénz kellett a bútorok kicserélésére, (bár e nélkül is tökéletesen működhet a módszer), a tanárok képzésére és a plusz órák kifizetéséhez. Ahol napközi otthonos az iskola, mint nálunk, egyszerűbb a dolog, hisz két pedagógus mindig jelen van, ugyanis két tanító kell minden osztályhoz. Úgy kellett kalkulálnom, hogy az iskolai keretbe ez beleférjen. Bár az utolsó években már egyre többet halljuk, hogy mennyire jó ez a demokratikus program. Mi nem a szent kréta alapján oktatunk, vagyis amit a tanár a táblára ír azt kell szó szerint megtanulni. Nem adathalmazt sulykolunk a fejecskékbe, hanem arra tanítjuk a gyerekeket, hogy a mai világban a rengeteg információból hogyan szedjék ki azt, amire valóban szükségük van. Kommunikációra és együttműködésre ösztönözzük őket.

A gyermekek szívesen járnak ide, számukra minden nap öröm, amit itt tölthetnek.

- A szomszédos kerületből jöttünk ide, ahol kizárólag hagyományos iskolák működnek. Anyukám, ahogy tudomást szerzett az iskolából átíratott ide, és nagyon örülök neki. Sajnálom, hogy eddig nem ilyen iskolába jártam, ide szeretek reggelenként jönni. A tanító nénik valóban odafigyelnek ránk, érdekli őket a véleményünk még akkor is, ha gyakran bírálunk dolgokat. Az is tetszik, hogy nem szó szerint kell bemagolni a tananyagot, ha valamit hozzáteszünk az nem baj. A régi iskolámban nem így volt, csak az volt a jó, amit a tanító néni mondott - mesélte lelkesen P.Ábel

Polesz Anita

Különbségek a hagyományos oktatáshoz képest:

- két tanító van minden osztályhoz és kis létszámúak az osztályok
- nincsenek padok, az oktatás földön ülve, kötetlen de fegyelmezett formában folyik. Ezután asztaloknál, maguk végzik el a gyermekek a feladatokat
- differenciált oktatás: a gyengébb tanuló kevesebb, a jobb tanuló több feladatot kap. A gyengébb gyereket nem szidják meg, hanem jobb teljesítményre ösztönzik
- az első óra reggeli beszélgetéssel kezdődik, amelyben mindenki elmondhatja, hogyan érzi magát, beszélhet a családjáról és a problémájáról is, ha van
- a kötelező olvasmány a gyermek életkorához és érdeklődéséhez igazodik
- annyi leckét kapnak a tanulók, amit valóban el tudnak végezni, és nem azzal töltik az estéjüket, hogy a könyv fölé görnyednek
- a tanítók odafigyelnek a gyermekek lelkére is. Mindig van idő megbeszélni a dolgokat, nem kell rohanni a tananyaggal, ami pont ugyanannyi, mint a hagyományos iskolákban.
- Reformkonyha is jár a modern oktatáshoz. Nem a hagyományos iskolai konyhát választották. A szállító cég mindennap ásványvizet ad az ételekhez, amelyben sok gyümölcsöt és zöldséget használnak fel. Ezen kívül a fehér kenyér mellett az egészségesebb korpás zsemle és a rozskenyér is rendszeresen szerepel az étlapon.