Itt vagyTartalom / Murillo-festmény?
Murillo-festmény?
Érdeklődéssel nézegettem a kifakult, sérült, egykori dányi mellékoltárkép fotóját. Valahonnét ismerős volt... Beütöttem az internet keresőbe: Szent Anna a kis Máriával... Majd így: Saint Anna Teaching the Virgin to Read...képek.. A kereső feldobta egy jópár festmény fotóját. A kutakodás során, egy kis idő elteltével szemem megakadt egy képen...-ez lesz az - erre emlékeztem... Most állt össze a kép...
Több fotót is feldobott a kereső a Saint Anna Teaching the Virgin to Read kifejezésre. Szent Anna tanítja Máriát...Valóban, most tűnt fel a dányi, kifakult, repedezett képen, Szent Anna kezében ott a nyitott könyv. Olvasni tanítja a kis Máriát. Összevetettem Bartoloné Esteban Murillo, spanyol festő festményével. Döbbenetes a hasonlóság.
A dányi kép vázlatosan, kevésbé kidolgozottan, mellőzve e meleg színeket, ábrázolja a két szentet. A színek másak. Mária hajának formája, színe egész más. De a ruhák redőinek elrendeződése hasonló. Szent Anna fején ott a fátyolszerű kendő. A két alak testtartása hasonló a két képen. Szent Anna mögött egy elmosódott oszlop...Mária mögött korlát... Murillo képén bal oldalt, egy teli kosár, Mária feje fölött koszorúval, két kis "pufóka" angyal. Ezek a dányi képen nem láthatók.
Murillo festőművész, Saint Anna Teaching the Virgin to Read képét 1655-ben festette. Ma a kép Spanyolországban, a madridi Museo del Pradoban tekinthető meg.
Bartolomé Esteban Murillo spanyol festő 1617-ben született Sevillában és itt is halt meg 64 évesen, 1682-ben. Festett néhány képet a Sevillai katedrálisba, megfestett számtalan szentet, de a legnagyobb elismerést két téma hozta meg számára: ezek Szűz Mária a gyermek Jézussal és a szeplőtelen fogantatás voltak.
Jóllehet vallási témájú munkái ismertebbek, Murillo jelentős számban festett korabeli asszonyokat és gyermekeket ábrázoló festményeket is.
De visszatérve a dányi mellékoltárképre, honnan és mikor került a dányi templomba a festmény? Gundaker Thomas Starhemberg gróf 1725-ben építtetett egy templomot Dány községnek. Két oltárképet is adományozott a településnek. Az egyik Szűz Máriát édesanyjával, Szent Annával ábrázoló mellékoltárkép, a másik pepig a Szent Jakab főoltárkép.
Thomas Starhemberg első felesége halála után 1707-ben, feleségül vette féltestvére, Ernst Rüdriger von Starhemberg gróf fiatal özvegyét. A Starhemberg család másik híres tagja Guido von Starhemberg gróf, Ernst Rüdiger tábornagy unokaöccse volt.
Guido gróf a spanyol örökösödési háborúban 1703-tól az itáliai osztrák hadsereg parancsnoka, majd Károly főherceg hadvezéreként Katalóniában harcolt. Guido von Starhemberg 1711–1713 között Spanyolország (Habsburg) alkirálya, a katalóniai front parancsnoka volt. Régi magyar nyelvű iratokban Starhemberg Guidó névformában is szerepel. A spanyol kapcsolat valószínűleg Guido grófra vezethető vissza. Lehet, hogy az ő hagyatéka, vagy kapcsolatai révén kerültek oltárképek Dányba?
A festő Murillo 1682-ben elhunyt. Egy festményének "másolata" 1725-ben került Dányba. Időközben eltelt 43 év. Akárki is festette a dányi képet, annak szeme előtt kellett lennie az eredetinek. Akkor még nem volt fényképezési lehetőség... De lehet, hogy az eredetinek a vázlata...?
Ha tüzetesebben megnézzük a dányi Szent Jakab oltárképet ismét el kell gondolkodnunk. Szent Jakab, vagy spanyolosan Saint Jacabus Spanyolország védőszentje. A nagy méretű képen meleg színeket, párába burkolt formákat, alakokat látunk. Szent Jakab lépcsőn áll, körülötte ül a hallgatóság. A két női alak közül egyik ölében egy kisgyemek. A közönség áhitattal hallgatja a bal kezét magasba nyújtó Jakabot. Mellén a jelképévé vált fésűskagylók, kezében az elmaradhatatlan botja. A háttérben a két oszlop által határolt kékes-barnás árnyalatú égbolt. A festményt megkoronázza a kép tetején lebegő két "pufóka" angyal, akik a dányi "Szent Anna tanítja a kis Máriát" mellékoltárképről hiányoznak. Döbbenet! A dányi Szent Jakab főoltárkép lehet, hogy egy Murillo alkotás...?
Murillo "csoportképein" az én meglátásom szerint előszerettel alkalmazta alakjainak épített környezetben való elhelyezését. Úgymint: épületen belül, oszlopok közt, lépcsőn állva, árnyékhatás, perspektíva, stb. Gondosan vigyázott arra, hogy a központban elhelyezkedő főszereplőre megfelelő "megvilágítás" jusson. Murillo ezen festményeit nézegetve szerintem több ilyet is találunk. Mellékelek egy párat:
Felvetette:
Buborék
- A hozzászóláshoz belépés szükséges