Itt vagyTartalom / Kihalóban lévő autós kütyük

Kihalóban lévő autós kütyük


Beküldte detto - Ekkor: 2008 January 15

A technológia gyors ütemben fejlődik, a gyermekkorunkban megszokott ablaktekergetésre a mai harmincasok unokái már értetlenül fognak tekintetni, akárcsak a slusszkulcsra vagy a kazettás magnóra. Van, ami hiányzik, van, amire még emlékezni sem jó. Lássuk, mik ezek!

Kézi ablakemelő Belépő szintű modellekben még mindig megtalálhatók, de amint ugrunk egy kategóriát a felszereltségben, azonnal eltűnnek. Nem is baj! Sokkal biztonságosabb egy gombot megnyomni vezetés közben, mint egy kart tekergetni.

Kazettás magnó Annak ellenére, hogy a szórakoztató-elektronika világából egy ideje már eltűntek, az olcsóbb autómodellektől még mindig ezzel a technológiával próbálják elriasztani a takarékos vásárlókat. Már minden alapfelszereltségtől eltérő kivitel CD-lejátszót tartalmaz, sőt, ezek is leáldozóban vannak az MP3-, DVD-formátumokat is ismerő típusok térnyerésével, valamint a merevlemezes, USB- és iPod-csatolós exzközök elterjedésével.

Mechanikus zár Ma már csak tartaléknak szerelik be az ajtókba, ha esetleg lemerülne a távirányító eleme. Sőt, a drágább modellek esetében gombot sem kell nyomni, csak az autó közelébe lépni. A technológia segítségével a slusszkulcs hanyatlása is megkezdődött, amit az egyszerű indítógombok fognak kiváltani.

Kétpontos ötödik biztonsági öv Ezek eltűnése az új autókból törvényi szabályozás eredménye, ami jelentősen növeli az ötödik utas biztonságát. Pedig akár néhány éves modellekben is találhatunk még belőlük, ha akarunk. De miért akarnánk?

Motoros antenna A 70-es 80-as évek „csúcstechnológiája” mára nyom nélkül eltűnt. Csak 20-30 éves csúcsmodellekben találkozhatunk velük, de többnyire hamarább elromlottak. Kiveszésének oka az érzékenyebb rádióvevők elterjedése, illetve a technológia sérülékenysége volt. Természetesen nemcsak a motoros, de a kézi teleszkópos antennával sem találkozhatunk már.

Háromsebességes automata váltó Az automata váltótechnológiák egyre megbízhatóbbá válásával, illetve a fogyasztás folyamatos csökkentésének igénye miatt már alig-alig gyártanak ilyet. Mára a kézi váltók is egyre inkább hat- vagy akár hétsebességesek. Valószínűleg a négysebességes automaták napjai is megvannak számlálva.

Hatszemélyes autó Mára teljesen eltűntek, de 40-50 éve még megszokott volt, hogy a családi autókban elöl is három személynek volt hely. Ide került többnyire a legkisebb gyermek a két szülője közé. Ma ez már a biztonsági előírások miatt sem lehetne jellemző, bár néhány gyártó az egyterű kategóriában újra próbálkozik vele.

Hátsókerék-hajtás, farmotor A farmotor szinte teljesen kihalt, pedig egy időben teljes jogú versenytársa volt az orrmotornak. Néhány sportkocsiban találkozhatunk a középen elhelyezett motorral. Szintén ezekben az autókban található még hátsókerék-hajtás, leginkább csak hagyománytiszteletből. Terjedőben van viszont az összkerékhajtás, nemcsak a terepjáró, de a limuzin kategóriában is.

Fakasztni Vannak dolgok, amik úgy haltak ki, hogy itt, Európában soha nem is ismertük őket. Sok amerikai nosztalgiázik a kétmillió forint körüli, elnyűhetetlen családi autók intézményén, a falemezekkel készült karosszérián, az 5-10 literes benzinmotorokon, és a 120 kilométer/órás végsebességen.

Végül néhány dolog, ami még nem, de valószínűsíthetően hamarosan szintén kihalásnak indul: a kézzel állítható visszapillantó tükör, a teljes értékű pótkerék, a biztosítékszekrény a kesztyűtartóban és a manuális klíma.
automenedzser.hu