Itt vagyTartalom / Kikre koncentrál az APEH 2008-ban?

Kikre koncentrál az APEH 2008-ban?


Beküldte detto - Ekkor: 2008 January 09

Az APEH 2007-ben több mint nyolcezerháromszáz milliárd forintot szedett be, ami az államháztartás adójellegű bevételeinek 82,4 százaléka - jelentette be Szikora János, az APEH elnöke az adóhatóság hétfői sajtótájékoztatóján. „Az ország legnagyobb pénzintézeteként működünk” – mondta az elnök. Az adóhatóság 2008-as kiemelt feladatai között a minimum adó, az új vállalkozások, és az egészségügyi szolgáltatási járulékfizetés fokozott ellenőrzése szerepel. Az online fejlődésről és az elektronikus árverésről is szó esett.

Az adóhatóság 2008-as évének egyik kiemelt feladata lesz a társaságok és egyéni vállalkozók minimum adóalap vizsgálata. Szikora János az Adózóna kérdésére azt egyelőre nem tudta megmondani, hogy ez megközelítőleg hány vizsgálatot jelenthet majd, a februári, illetve a májusi bevallás vizsgálatát követően tud majd erről nyilatkozni az adóhatóság. Annyit azonban elmondott, hogy a decemberben esedékes társasági adóalap-feltöltés kapcsán úgy tűnik, hogy igen sokan vállalták, hogy árbevételük 2 százalékát befizetik. A jövedelem (nyereség) minimuma - a törvényben külön felsorolt növelő és csökkentő tételekkel módosított - összes bevétel 2 százaléka. Amennyiben az adózás előtti eredményt (adóalapot) nem kívánja a cég az elvárt szintre felemelni, akkor nyilatkozatot kell csatolnia a bevalláshoz. Az adóhatóság megvizsgálja az adózó által tett nyilatkozatot és az ellenőrzésre történő kiválasztásról 30 napon belül dönt, azonban az ellenőrzés lefolytatására gy évnyi időtartam áll az adóhatóság rendelkezésére.

Az adóhatóság értesíti az adózót az ellenőrzésre történő kiválasztásról, de nem kezdi meg azonnal az ellenőrzést. Így az adózónak lehetősége van önellenőrzéssel élni az adóellenőrzés megkezdéséig. A jövedelem- (nyereség-) minimum szerinti adózás esetében ellenőrzési eljárásban a bizonyítási teher megfordul, tehát az adóhatóság által kétségbe vont gazdasági események valódiságát és megtörténtét az adózónak kell bizonyítania. Az APEH-ellenőrzés történhet a helyszínen és az adóhatóság belső információi alapján is.

Szintén új és kiemelt feladata lesz az APEH-nek az újonnan alakult társaságok preventív ellenőrzése. A cél az, hogy kiszűrjék azokat az adózókat, akik vélhetően „nem jogkövető magatartás tanúsítanak” majd. Kockázatelemzéssel választják ki az adott évben alapított vállalkozások (2007-ben például 38 ezer társas vállalkozást alapítottak) 20 százalékát, s az alapítást követő 90 napon belül a helyszínen ellenőrzést folytatnak. A szempontok között szerepel, hogy a tag, vezető tisztviselő köztartozással megszűnt, jelentős összegű adóhiánnyal érintett, adószám felfüggesztéssel, törléssel érintett, illetve üzletzárással, tevékenység felfüggesztésével érintett társaság tagja, tisztségviselője volt.

A sajtótájékoztatón szó esett az egészségügyi szolgáltatási járulékfizetés ellenőrzéséről is. Ha egy orvosi vizsgálat kapcsán az Országos Egészségügyi Pénztár értesítést kap arról, hogy valaki nem fizet ilyen járulékot, arról értesíti az APEH-et, amely vizsgálódik az ügyben. Alkalmazott esetén a munkáltatót, egyéb esetben a magánszemélyt terheli a járulékfizetési kötelezettség. A megállapított járulékot az adóhivatal megfejeli még bírsággal, késedelmi pótlékkal és a bejelentés elmaradása miatt mulasztási bírság is kiszabható.

A slágertémának számító vagyonosodási vizsgálatokkal kapcsolatban elhangzott, hogy tavaly 15 ezer vizsgálat indult, ezekből valamivel több mint 11 fejeződött be, közülük 7 504 zárult megállapítással, összesen 42,724 milliárd forint összegben. Tavaly december közepéig 28 esetben állapított meg 1 milliárd forint feletti adóhiányt az APEH, a „rekordernél” 6,5 milliárd forintnyit. A vagyonvizsgálatok az idén folytatódnak, február 15-én hirdetik ki az ez évre vonatkozó irányleveket – válaszolta az adóhatóság elnöke arra a kérdésre, hogy hány vizsgálatot terveznek 2008-ra. A kiválasztási szempontok várhatóan nem változnak, bár Szikora János azt is hozzátette, hogy a kormány „tisztasági csomagjának” céljai befolyásolhatják ezt. „Sokan attól tartottak, hogy a vagyonosodási vizsgálatok miatt az egyéb ellenőrzések és megállapítások száma visszaesik majd, nos ez nem így történt” – emlékezett Szikora János. Tavaly például 302 milliárd forint nettó adókülönbözetet állapítottak meg, idén ez a szám már 357 milliárd volt. A megállapítások 80 százaléka az áfát érintette.

Polgár Péter elnökhelyettes az új elektronikus szolgáltatásokat ismertetve elmondta: január 1-jétől az APEH 23 központi ügyfélszolgálatán bevezették a bankkártyás adófizetést, amelynek költségei az államot terhelik, a cél ugyanis a csekkes befizetések kiváltása, amelynek költségeit szintén az adóhatóság állja. Huszonhárom központi ügyfélszolgálaton 141 terminálon keresztül lehet bankkártyával fizetni. Az elnökhelyettes az új Elektronikus Nyomtatvány Kitöltő programot is bemutatta, amely az adóhivatal munkatársa szerint több funkcióval is segíti az adózókat. Az eBEV portál új szolgáltatásokkal bővül: több keresési és szűrési lehetőség, felhasználó által meghatározott rendezési szempontok, bevallások és üzenetek összekapcsolt megjelenítése.

Az APEH január 7-én közzétette az első elektronikus árverésre vonatkozó hirdetményt is, egy 3 millió forint értékű Suzuki gépkocsit kínált fel. Hónap végére várható az első tétel árverésének vége. Az adóhatóság lehetővé tette az adat-és változás-bejelentő lapok többségének elektronikus úton, interneten történő benyújtását. Ez a lehetőség azon adatlapok esetében biztosított, amelyeken feltüntethető az adóazonosítójel vagy az adószám. Ez az adat-és változás-bejelentő lapok nagy többségére vonatkozik. Az adózók tehát –amennyiben okmányirodai regisztrációval is rendelkeznek – az Ügyfélkapu igénybevételével elektronikus úton is elküldhetik az adóhatóság részére az általuk kitöltött adatlapot.

Az adózók elektronikus úton nyújthatják be az adóigazolás és elektronikus adóigazolás kiadása iránti kérelmüket, az adóhatóság pedig - az adózóválasztása szerint - papíron, vagy elektronikus úton adja ki a tájékoztatásokat, adó-és együttes adóigazolásokat, határozatokat, döntéseket (papíralapon kezdeményezett szolgáltatás azonban elektronikus úton nem teljesíthető). A jövedelemigazolás és az illetőségigazolás esetében azonban továbbra is csak papíron lehetséges.

Az adóhatóság statisztikájából kiderül az is, hogy 1,2 millió adózóból 150 ezernek van adószáma, 569 ezer adó-, jövedelem- és illetőségigazolást adtak ki 2007-ben, illetve költségvetési támogatás igénylése miatt 1,6 millió köztartozás-ellenőrzést végeztek. Az APEH-nél 16,8 millió bevallást dolgoztak fel, ebből 13,2 elektronikus úton érkezett. Szikora János azt is kiemelte, hogy a foglalkoztatottakkal kapcsolatos bejelentések esetében ugyan nem kötelező az elektronikus beküldés, mégis a 1,5 millió abejelentés 95 százaléka így érkezett. Míg 2006-ban valamivel több mint 416 ezer végrehajtási eljárást indított az APEH, addig 2007-ben ez a szám már 577 ezer felett volt, többek között az illetéktartozások behajtása miatt – az adóhivatal alá kerültek ugyanis tavaly az illetékhivatalok.

Az APEH információs vonalának (Contact Center) forgalma is erőteljes érdeklődést igazol, ami a változásokkal kapcsolatban még intzenzívebb lett: februárban naponta több mint 5 ezer hívás fogadott és válaszolt meg az ügyfélszolgálati vonal, nyáron ez a szám kétezer körülire esett vissza, de decemberben újra égtek a vonalak, közel 4 ezer hívás érkezett az ügyintézőkhöz.